למידה חוויתית: הקשר הקריטי בין עלילה לתוכן

אחד האתגרים העומדים בפני יישומן של סביבות למידה משחקיות או הרפתקניות בבתי הספר הוא יצירת הקשר בין העלילה לתוכן ולמשימות. בכדי להבין את הקושי, חובה עלינו להבין את המשמעות העמוקה של מה שנקרא בספרות "מוטיבציה פנימית", ואת ההבדל בינה לבין "מוטיבציה חיצונית".

מטרתו של מאמר זה הוא להדגיש את חשיבותו של הקשר בין העלילה לתוכן ולהציג דרכי יישום אפשריות בסביבה לימודית בה מורים ותלמידים הם מעצבי הפעילות הלימודית.

מאמר זה יתעקש לנסות להבדיל בין סוגי המוטיבציה (פנימית מול חיצונית ואל דאגה, לא נחזור שוב על הסיסמאות השבלוניות, נתבונן במשמעות של מוטיבציה פנימית בהקשר לתפקידה כמחולל אנרגיות למידה), לנסח את התפקיד של העלילה במשחק לימודי (ממונפול או מחפשים את המטמון ועד חדרי בריחה מתוחכמים), ולהציג מתווה לעיצוב סביבה לימודית בה הלומד יוצר או פותר משחקי למידה מסוגות שונות.

יום ראשון. אנחנו בספרד, חבל הבאסקים. טיול שנתי שלישי של גרעין "עלומים". חברנו עמוס טפר, מוביל אותנו ברחבות פמפלונה. עמוס עוצר לפרקים, מספר על קרבות ואנשים ודתות וחוזי שלום ומבצרים ויהודים, עמוס יודע המון. אנחנו מקשיבים, חלקנו זוכר קצת היסטוריה, חלקינו לא (אני לא), מנסה להתחבר…

סביבינו תוהו ובוהו. אלפי אנשים נדחקים בכיכרות וברחובות הצרים של העיר העתיקה. מידי פעם מפלסות את דרכן בין ההמונים דמויות בתחפושות שונות כשביניהן נגנים בתלבושות מוזרות והדמויות רוקדות לקצב המוזיקה, משהו כזה:

PamplonaFest

עמוס מסביר על החגיגה, חגיגה לאיחוד שלושת פלחי העיר. מזמן, לפני מאות שנים. חלקנו מקשיבים, חלקינו עסוקים בבחינת דוכני המכירה שבצדדים, חלקנו רק מצלמים…

אני מנסה להעמיק ככל שאפשר את החוויה שאני חווה. אני מתחיל להבין שהדמויות הללו מייצגות תרבויות שונות, סיפורים שונים, הרפתקאות מסעירות… אני רוצה לדעת יותר. עודנו זוחלים בינות להמוני האנשים החוגגים, אני רואה את הפוסטר הזה:

puppets

אלה הבובות שמתרוצצות ביננו עכשיו, אני חושב לעצמי,יש להניח שלכל אחת מהדמויות האלה יש תפקיד בהיסטוריה של פמפלונה.

מה למעשה קורה פה?

יש לנו טיול, (חוויה חברתית חשובה).

יש לנו עמוס (נזהה אותו כמקור התוכן ומייצג את תחום התוכן, למרות שעמוס עמל לא מעט להשפיע גם על האוירה – הוא מנסה, למשל, לגרום לנו להרגיש שאנחנו צליינים במסע לאורך ציר קמינו דה סנטיאגו ועברנו דרך ארוכה ומפרכת).

יש לנו סיפור עלילה עם גיבורים וגיבורות, עם תככים ומזימות, עם מלחמה ושלום (לכן הפסטיבל), ולטענתי – יש לנו סביבת למידה במיטבה אם יתקיימו כמה תנאים כהלכתם.

מטרת המאמר הזה, אם כן, הוא להציג רובד חשוב של מודל פדגוגי בשם לב"ה (למידה בסביבה הרפתקנית). הרובד עליו מדובר הוא הקשר האינטרינזי (פנימי) הנחוץ בין התוכן, החוויה והעלילה למען ישמשו כמנוע המכוון לצורך אותנטי בידע, בהנחה שאחת ממטרותינו בטיול והיא למידה (שהרי למה אנחנו עומדים מסביב לעמוס ומקשיבים לו)?

כתבתי לא מעט על הקשר האינטרינזי בין התוכן לעלילה ולחוויה. את ראשית ההכרה בחיוניותו של קשר כזה זיהה רוברט מלון וכתב עליו כבר ב-1981 במאמרו "לקראת תיאוריה של מוטיבציה פנימית" (באנגלית).

מלון מגדיר מונח בשם פנטזיה בהתייחסו למרכיב העלילה של משחק למידה. הוא מבדיל בין פנטזיה אינטרינזית (פנימית) לבין פנטזיה אקסטרינזית (חיצונית). בכדי להציג את ההבדלים בין סוגי הפנטזיות, הוא מגייס את משחק התליין (בו כל פעם שהמשחקים טועים, נוסף קו לדמות ציורית של תלוי על עמוד תליה עד להשלמת הציור כולו (11 קוים והפסד במשחק) – להלן:

hangman

נשים לב שבמשחק זה הקו המוסף הוא סוג של משוב (במקרה זה עונש על טעות), כשמטרת המשחק היא לפתור את החידה לפני שהציור הושלם (והתלוי האומלל מאבד את חייו). אין קשר בין התוכן (ברוב המקרים משמש המשחק למשחקי איות של מילים, אך אפשר להשתמש בו מול כל סט של שאלות, בכל תחום תוכן). הפנטזיה (התליה) משמשת רק רקע לעידוד המשחקים לשחק ללא השפעה על הזיקה לתוכן.

דוגמה לפנטזיה אינטרינזית שמלון מציג הוא משחק החיצים. במשחק זה צריך הפותר להעריך את גובה הבלון על הציר בין 3 ל-4 ולשגר לגובה זה חץ מתוך מגמה לפוצץ את הבלונים במספר השיגורים הקטן ביותר. המטרה היא לתרגל הערכת שברים. הקשר בין ה"פנטזיה" – פיצוץ הבלונים באמצעות החיצים, לבין התוכן – שברים, ברור כאן. ככל שהפותר יעריך את הגובה (במונחים של שבר השלם), כך יצליח יותר במשחק.

darts

ההבדל ברור? המשחק במקרה השני איננו רק כסות משחקית לתרגילים בתוכן. התוכן הוא מהות המשחק עצמו. במקרה הראשון הכוח המניע הוא החשש מהעונש (כוח של מוטיבציה חיצונית שעיקרו התנייה מעולם הפסיכולוגיה ההתנהגותית). התנייה היא מסוג הטכניקות של אילוף (אתה מבצע התנהגות ראויה – אני נותן לך פרס, אתה מבצע התנךהגות לא רצויה – אני מעניש אותך). האם ערכינו הפדגוגיים הקוראים לטיפוח לומד עצמאי יכולים להיות בהלימה עם ביהביוריזם? האם עולם של פרסים ועונשים משרת תהליך של למידה שבו הלומד יוצר במוחו הקשרים רבים ככל האפשר לפרטי מידע שיאפשרו לו להשתמש במידע זה ככלי יישומי לפתרון בעיות בתחומים שונים בעתיד (העברה)?

כמה מאיתנו משתמשים בתבנית המשחק "סולמות וחבלים" בכדי להניע לומדים לבצע תרגילים בחשבון (למשל)? האם סולמות וחבלים הוא משחק שבו נזהה קשר אינטרינזי בין התוכן לעלילה? כמובן שלא.

לעומת זאת, משחק כמו "חיצים" משמש לערב את הלומד בעלילה הרפתקנית, למשל כמו חיילים הצרים על עיר בצורה במאה ה-15 וצריכים לכוון את החיצים שלהם אל החרכים בחומת המגן תוך הערכה של הגובה והמרחק של החרך. הכלים (במקרה זה כלים חשבונאים) הם כלים הנחוצים להצלחה במשחק ככלי בידי הצבא התוקף. המשחק יכול להיכנס לדמות, להתחבר לסיפור העלילה ולהצטרך לידע לשם ביצוע המשימה (מה שאני קורא למצ"א – למידה מתוך צורך אותנטי).

נחזור לפמפלונה.

ננסה להשליך את הדוגמה המתוארת למעלה על סביבת למידה של היום. במקום להרצות לנו על דמויות שאין לנו שום קשר אליהן, תאריכים ופרטים חסרי משמעות, ניקח את החוויה לעולם של משחק היסטורי בו נכיר את הדמויות ואת מה שהן מייצגות, נבין את משמעות הלבוש שלהן, את תפקידן ואת הזיקות ביניהן לדמויות אחרות. נכתוב עלילה לסיפור המייצג את התקופה, נציב חידות על ציר הזמן של התפתחות המשחק (אפשר גם בגוגל ארץ, לא חייבים להיות בפמפלונה), נבנה מארז מידע שישרת את המשחקים לקבל החלטות ולפתור בעיות באופן מושכל – והרי לנו סביבת למידה בה מתקיים קשר אינטריזי בין העלילה לתוכן בכל פעילות ואתגר.

האם נוכל להפוך טיול חוויתי למסע של למידה הרפתקנית? כמובן, אבל אל לנו לשכוח את הקשר האינטרינזי הנחוץ בין התוכן לעלילה.

בטיול הבא, עמוס, אני מבטיח לעזור לך להפוך אותו למשחק למידה.

 

Malone, R. W., COGNITIVE SCIENCE 4 (#-369) (1981)

 

 

מודעות פרסומת
פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • אורלי פורמן  ביום 13 בספטמבר 2019 בשעה 8:05 pm

    תודה רבה חנן. החיבור לסיור בפמפלונה גרם לי לחשוב על סיורי ׳חדר בריחה׳ ברחובות ערים בישראל המשלבים מידע על העבר וההווה של העיר בפתרון החידה ומאפשרים לשחקנים להיות לשעה קלה דמויות בנות העיר בעצמם. הדבר מעורר לא רק מוטיבציה פנימית אלא גם למידה אותנטית (ואפילו אקולוגית).

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: