המכתב של נעמה מכיתת "לומדים אחרת"

אני לא מפרסם פה דברים של אחרים בד"כ. הפעם אני משנה ממנהגי כי המכתב הבא מדגיש שאפשר אחרת. כתבתי כבר ברשימה "בית ספר בית" על הכיתה שהקמנו בגימנסיה הרצליה לילדים ש"פיטרו" את בית הספר. ילדים ממקומות שונים בארץ שפשוט (אולי לא כ"כ פשוט) הפסיקו ללכת לבית הספר התיכון.

המכתב הזה נכתב אתמול (16/6/2018), והיו לו הרבה קוראים ותגובות, אבל פייסבוק הוא מקום עלוב למדי לניהול ידע, אז בכדי שלא יאבד בתהום הנשייה, אני מוסיף את המכתב החשוב הזה גם פה בבלוג. כאן הוא לא ילך לאיבוד.

אז הנה מה שקרה לנעמה:

שלום! נעים מאוד… אני נעמה – לומדת בכיתה של חנן. הרגע חזרתי מקריאה ממושכת עם אמא בפוסטים של חנן, התגובות באמת מדהימות! וכל כך מחזקות… ונותנות תקווה שבאמת אפשר אחרת! (ועכשיו אני באמת יודעת שאפשר). לפני שנה וחצי הייתי במקום אחר, סבל ממושך (מילה קטנה יחסית לרגש אז), קמתי כל בוקר במלחמת התשה, שעונים? גם עשר לא הספיקו… כשהייתי בבית הספר, הייתי אדישה כל כך וכבויה, כמו זומבי. משהו שהוא לא חי. הייתי בוהה שעות בחלון עד הצלצול "הגואל". הגוף אמנם ישב בכיתה, המוח הורה אוטומטית ליד לכתוב, הראש זז מידי פעם והינהן למורה לאות הקשבה מזויף – אך הנפש הייתה הרחק הרחק הרחק משם, באיזה אי בודד שבפנטזיות. זה החמיר עם הזמן, ונהפך גרוע יותר ויותר. כואב לי רק לחשוב על זה. זו הייתה תקופה של חוסר אונים מובהק ואי וודאות. הייתי אבודה, וכל כך עצובה. הצעד הראשון היה לעזוב את בית הספר, צעד קטן ועצום בעת אחת – לאחת כמוני שתמיד הייתה במקום המרובע והבטוח. עברתי לבית ספר ברשת "אנקורי", רשת שמכוונת בגרות, בעיר (מרחק נסיעה של-45 דקות מביתי). אמרתי להורים (ולעצמי) שאם אין דרך להיתחמק – לפחות נדחוס את זה ונעשה את זה כמה שיותר מהר (באמת ניסיתי לעשות בגרות מוקדמת – אבל מערכת החינוך המקובעת דחתה את בקשתי בתוקף ריק של "זה החוק"… אבל זה כבר סיפור אחר. אז רציתי…), שהחופש (ממערכת החינוך), יגיע אליי. עצם המחשבה נתנה לי כוח להמשיך. הייתי שם חצי שנה. למדתי המון, למדתי מהאנשים, מהסביבה, מההתנהלות השונה של בית ספר בעיר (בשונה מאוד מבית ספר קיבוצי). השגרה החדשה דחפה אותי למקומות חדשים ולחציית קווים שהפחידו אותי מאוד אז: כמו להיות עם הרבה אנשים ולא לקבל סחרחורת או בחילה. מצאתי את הדברים הקטנים שחיזקו אותי להמשיך, ולא לוותר – כמו הים העוצמתי כל כך וכלי הנגינה שלי, וכן קצוות של סקרנות שלא נרקבה, שלקחה אותי למחוזות מדהימים, ולידע שנגלה לפניי לראשונה. אהבתי ללמוד לבד את מה שאני אוהבת, מה שעניין אותי, כי זה מה שהחזיק אותי והצית בי אש חדשה של למידה. השגרה של בית ספר מכוון בגרות הייתה מצד אחד חופשייה יותר מבחינת שעות ושיעורים מסויימים, אך הייתה גם מכבידה ומאומצת מאוד. זה מדהים איך כל הסיפור קרה בהדרגה, לאט לאט, כמו שצריך. ואז שנת הלימודים (הנוכחית) החלה מתקרבת (שבועות ספורים נותרו), ההיסטריה של מרתון למידה לבגרויות לא נעם לי בכלל, אך ידעתי שזו האפשרות היחידה שלי – כי לבית הספר הישן לא אחזור לעולם. הודעה משונה הגיעה מדודתי ובה מסופר על כיתה שבה לומדים אחרת. לומדים מה שאוהבים מתוך רצון ותשוקה אותנטית. "טוב, זה בטח סתם חלום או פנטזיה דמיונית" חשבתי, זה לא יכול לקרות במציאות כזאת שבה מערכת החינוך נרקבת מבסיסה (לצערי הרב היא מותאמת למערכת החינוך לפני 50 שנה). בכל מקרה, אמא שלי שוחחה עם הפרופסור "חוצה הגבולות" והחליטה ששווה לסחוב אותי לפגישה ראשונית –"רק בשביל לשמוע" היא אמרה ושכנעה אותי כמו תמיד. זה התגלגל יפה מאז, צלחתי קשיים רבים והתפתחתי בנפשי רבות. נתתי הזדמנות לתקווה הקלושה לכיתה – שלומדים בה מה שאוהבים. השנה החלה, הזמן רץ (כשכיף). תחילה ביקרנו בסיורים רבים ושונים בכדי לפתוח את הראש, מה שגרם לי ללמוד כל כך הרבה ולהעריך יותר את המדינה שלנו. כמו כן יצרתי קשרים חדשים, למדתי לשאול שאלות בלי היסוס, ונהנתי מאוד. השנה החלה זזה, דברים התגלגלו, למדתי המון – בקלות אומר שלפחות כמו שנתיים ויותר בחינוך המקובל. למדתי כמו ב"חיים האמיתיים", התנסיתי וחקרתי עולמות חדשים לי. מעולם לא נסעתי ברכבת לבד עד השנה הזאת, וזו חוויה כזו מחזקת לראות שאתה יכול להסתדר לבד, שהכל בסדר. התחלתי להכיר את תל אביב, לראות אנשים שונים ומקומות חדשים, אווירה אחרת, רעננה כזאת – שהכל אפשרי פה והכל מותר. ובכן אני מודה שהשנה הזאת שינתה אותי מקצה לקצה, חיזקה אותי, גרמה לי להעריך את החיים, את האפשרויות הקטנות שבדרך. הדברים שאני אוהבת עדיין איתי (לעד), במהלך השבוע אני עוסקת בהם ומכייפת בלי סוף. בימי המפגש ב"זולה" (הכיתה) שלנו, אני קמה בבוקר בשמחה, ובמחשבה מדהימה של "אין מצב שאני מפספסת את זה", אני נוסעת ברכבת, הולכת 10 דקות ומגיעה ל"גימנסיה העברית הרצליה" שקיבלה אותנו בחיבוק כה גדול ובפתיחות באמת מבורכת. כמובן (לא מובן מאליו בכלל) שהמעוניינים שבינינו חופשיים להיצטרף בכל יום בשבוע לכל כיתת לימוד או שיעור שמעניין אותם (הכל פתוח, אני למשל הצטרפתי לסדנת כתיבה ולאילוף כלבים). אני מרגישה שייכת עכשיו, אני מרגישה שזאת אני, בלי מסכות וסודות, זאת אני! האמיתית! שכל כך רצתה לצאת 🙂 אני מרגישה שאין גבול לאפשרויות, ולחלומות! שעם עבודה ורצון אמיתי – אפשר להשיג הכל. אני מנסה להנות מהזמן שלי כמה שיותר, אפילו משינה טובה 🙂 אני עושה מה שגורם לי להתרגש. מה שנותן לי את הכוח לקום כל יום מהמיטה. מה שאני אוהבת, מה שנולדתי לעשות. החיים נהיו פתאום מלאים ושמחים יותר משגרת הבית ספר הישנה. הראש שלי לא בחול יותר, אני יכולה להרים את הראש ולהסתכל מעלה לשמיים הבהירים, מה שפעם היה אתגר כמעט בלתי אפשרי.
אני בסך הכל נהנת מהשגרה שלי, שמחה כל כך שזו "השגרה" ולא משהו אחר. הראש שלי נפתח פתאום, הכל נראה אפשרי. זה מדהים. אני עושה כל כך הרבה בשביל עצמי סוף סוף. רודפת אחרי החלומות הישנים והחדשים. זה שווה הכל, יותר מכל תעודת בגרות מקוללת, כל ציון, או וי שנוצר באי רצון מוחלט. צורת הלימוד (הנוכחית) מפתחת את החשיבה בצורה בלתי רגילה, הרגשתי שחייתי בבועה 10 שנים. בועה שמערכת החינוך מתעתעת בנו (התלמידים), מטעה אותנו ואז אנחנו מקבלים הלם כשזורקים אותנו החוצה לחיים האמיתיים. זה מוזר ומשונה כל כך עד כמה מערכת החינוך מציגה את העולם שונה. זה אבסורד. אני מרגישה כל כך חיה עכשיו. כל כך אמתית, אני מרגישה שאין גבול, שהכל אפשרי. Life begins at the end of your comfort zone."".
את השנה הזאת לבטח לא אשכח אף פעם, היא תלווה אותי תמיד. שינוי שכזה באמת בלתי יאומן, אני במקום אחר עכשיו. אני מאושרת.

נעמה

מודעות פרסומת
פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: