איך לומדים ומה לומדים בסדנת יוצרים (מייקרס-ספייס)

תודה לצביה על העידוד ועל ההצעה לכתוב את הרשימה הבאה.

בית ספר שפרירים א'. תיכון של חינוך מיוחד. מורים מיוחדים ותלמידים מיוחדים.

השתלמות בית-ספרית בנושא למידה הרפתקנית.

הנושא? ניחשתם – חדר בריחה ברוח 70 שנה למדינה.

הרעיון? מקומות בארץ.

בית הספר, בקיבוץ גבעת חיים איחוד, הוא מקבץ של מבנים ישנים פרוסים על פני שטח רחב. יש בבית הספר לא מעט אמצעי יצירה וכלים, אין שם (עדיין) כלי CNC (ליצירה דיגיטלית), כמו מדפסות תלת-ממד או חותכי ליזר.

בתחילת השנה, מפגשים ראשונים, סיעור מוחות לאיתור הנושא, חקר תכנים וכד' ר' (מורה לחינוך גופני) משדר מצוקה. הוא לא מחובר. לא מעניין אותו כלום. הוא חושב לפרוש מן הסדנה, עד ש…

במפגש השלישי בערך, מתחילים לעלות רעיונות למשימות.

הצוות של ר' בוחר קיסריה. ר' מרים אנטנה…

תוך שעות מספר הצוות כבר עסוק בתכנון האקוודוקט, מגרש הגולף והמגדלור.

ר' מתרוצץ כמו אמא של חתולים (תרגום מערבית), הוא מחפש כלים, חומרים, בבית, בבית הספר, מתכנן, מודד, מנסר, דופק… ר' מצא לעצמו מקום של ביטוי, מקום של תרומה.

הנה מה שהצוות של ר' העמיד כתחנת "קיסריה":

האוודוקט:

זוהי משימת האקוודוקט. על הפותרים לזהות שזהו מעביר מים (לרשותם אמור להיות מאגר מידע דיגיטלי, נגיש באמצעות QR), להציב את חלקיו, צמודים, על השולחן, להניח על הרכיבים הצמודים מחצית צינור שישמש כתעלה למים, לכוון את התעלה אל פתח הצינור העומד (משמאל לשולחן):

הצינור

להפעיל את המשאבה:

משאבת המים

כך שהמים מן המיכל יועברו באקוודוקט אל הצינור העומד. כשמספיק מים יעברו, יצוף בצינור העומד מצוף שעליו כדור גולף. את כדור הגולף הם יצטרכו בכדי להפעיל את משימת הגולף:

הגולף

כאשר כל אחד מחברי הצוות יצטרך להחדיר את הכדור פעמיים לחור מה שיאפשר להם להיכנס לחדר שבו המגדלור:

המגדלור

המגדלור מהבהב אותות שהם בעצם שדר מורס אותו יצטרכו לפענח באמצעות גלגל הקודים שמאחורי.

אז הנה לכם פרויקט בית ספרי (הכנת חדר בריחה בנושא 70 שנה למדינה) שבו צוותים עמלים על תחנות משלהם תוך ייצור אביזרי המשימות אותן תכננו, באמצעות כל הכלים והחומרים אותם הצליחו להשיג, תוך חקר התוכן ועריכת מאגר מידע שיספק לפותרים את כל המידע הנחוץ לפתרון החידה באופן מושכל.

מה לומדים? לומדים את התוכן, לומדים לפתור בעיות, לומדים לתכנן פתרונות ולומדים לאתר ולאלתר חומרים וכלים. לומדים לעבוד בצוות יוצר, לומדים שלכל אחד יש מקום של כבוד, לומדים שבית ספר זה לא רק מחברות וספרים ולומדים להיות "מייקרס".

אם לא ברור עד כאן, הרי שסדנת המורים היא בעצם לצד תהליך ההכשרה להובלת פרוייקט כזה, סימולציה למצב שבו המורים יפעילו את תלמידיהם בהקמת סביבת למידה כזאת.

אי לכך, הצורך בכלים, חומרים וידע בהפעלתם מחייב הקמת סדנת יוצרים בבית הספר או נגישות לסדנה כזאת בסביבה הקרובה לבית הספר, והרי לכם פואימה פדגוגית בהתרחשותה.

נחזור רגע לר' – אותו מורה ששקל לעזוב את ההשתלמות. הוא פרח בגלל היצירה. הוא מצא לעצמו מקום של מוביל והתוצר של הצוות שלו היה תפארת היצירה כולה.

תודה לצוות המקסים של שפרירים א', אתם מזינים אותי באנרגיות של אופטימיות בכל פעם שאני פודש אתכם. להתראות במפגש הסיכום.

 

מודעות פרסומת
פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

w

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: