מייקרס ספייס? פאבלאב? חדר מלאכה?

רוחות מנשבות בין מסדרונות בתי הספר. המון דיבורים על הקמה של מרכזי יצירה בשמות שונים. הרעיון שילדים ומורים יכולים לייצור מוצרים באמצעות כלים נשלטי מחשב קוסם לכולנו – הנה הזדמנות לתת לילדים ולמורים כלים ליצירה שהעולם כולו הולך לקראתם – כמו למשל מדפסת תלת ממד.

הרעיון שנוכל להדפיס בבית מוצרים במקום ללכת לחנות ולקנות אותם, או לחכות שישלחו אותם אלינו מאתרי הקניות, משגע את הדמיון.

הפוטנציאל הטמון במדפסות התלת ממד מגיע כמובן אל מערכת החינוך בזיקה לשמועות על שימושים שונים ברפואה (הדפסת חלקי גוף, למשל), במטבח (הדפסת מאכלים בצורות שונות), בתעשייה (הדפסת מוצרים מסוגים שונים), הדפסת צעצועים לילדינו בבית – אין גבול לשימושים עליהם אנו שומעים אחת לבקרים. מונחים חדשים צצים: CNC, חותך לייזר, מייקר, מייקר ספייס, פאבלאב – יש תנועה של שינוי.

אין לך אתגר מתאים יותר מלהכשיר ילדים ל"מיומנויות המאה ה-21" בהכשרתם להיות "מייקרים".

מהו "מייקר"?

מייקר הוא אדם שמזהה צורך או בעיה בעולם האמיתי, יוזם פתרון (לפעמים מאולתר), מייצר את הפתרון ומיישם אותו. מייקר הוא אדם שיודע לחפש בעיות, לאתר אותם, לאפיין צורך ולפתור אותו. מייקר הוא העושה זאת בעצמו (מלשון "עשה זאת בעצמך" – DIY).

האם היינו רוצים לגדל את ילדינו להיות מייקרים? מזוית הראיה של מייקר בנשמה, אני יכול להעיד – מאד!

אלי היא השכנה שלי ממול. אלי גרה לבד, בבית גדול וישן שמיחושי הגיל שלו גורמים לו לפעמים לתקלות פה ושם. כשאלי מזהה בעיה בבית, היא מחפשת לה פתרון. היא מאלתרת מדפים במקומות שאי אפשר לקבע אותם לקירות, היא מאלתרת דרך פתיחה לפח האשפה שבחוץ שתקל עליה את החיים, היא מסתירה את הפתח לגומחת דוד החשמל באמצעות וילון שיצרה והתקינה בעצמה, אלי היא מייקרית, אבל אלי לא תמיד מצליחה לפתור את הבעיות שהיא מזהה. אז, אלי מזהה מקור אחר של ידע או תמיכה (במקרים מסויימים היא פונה אלי, ואני יודע לפתור בעיות רבות אחרות כמו בענייני חשמל, מכשירי חשמל, אינסטלציה, תקשורת וכד'), ומאחר שגם אני מייקר, אני שש לעזור לאלי לפתור גם בעיות כאלה. לפעמים כשאני לא יודע להציע פתרון, אנחנו מחפשים ביוטיוב או מתייעצים עם קהילות ממוקדות באינטרנט ולפעמים אין לאלי ברירה והיא מזמינה איש מקצוע, אבל אין ספק ששנינו יחד פתרנו לא מעט בעיות.

זוהי דוגמה לאורח חיים "מייקרי". זוהי דוגמה למיומנות שהייתי רוצה שתהיה לכל ילד וילדה. מייקרינג נותן לך תחושת מסוגלות, עושה אותך פחות חסר אונים מול בעיות שהעולם מציב לך לעיתים.

איך מגדלים מייקר?

מייקרינג היא מעל לכל זוית ראיה של החיים.

  • המייקר מחפש בעיות (לא רק מחכה שיגיעו לפתחו),
  • המייקר מגייס ידע ממוקד לפתרון הבעיה (כלומר, המייקר הוא לומד עצמאי, הידע נחוץ כמענה לצורך האותנטי שלו לפתרון הבעיה),
  • המייקר מאתר את הכלים המתאימים ליצירת הפתרון,
  • המייקר יוצר את הפתרון,
  • המייקר מנסה את הפתרון ובוחן את מידת התאמתו לבעיה,
  • המייקר משפר את הפתרון,
  • המייקר מחפש את הבעיה הבאה…

במקרים רבים, המייקר מציע פתרונות גם לטובתם של אנשים אחרים שאינם מסוגלים להתמודד בעצמם עם הבעיות שהעולם מציב בפניהם. הוא עושה את זה מתוך תחושת מחוייבות לעולם, מתוך תחושת הסיפוק של התמודדות עם אתגר חדש ומתוך הצורך התמידי ליצור (כתבתי על יצירה ברשימה על "טינקרינג".

איך מגדלים ילדים להיות מייקרים? נותנים להם אמצעים וכלים ליצור ומזמינים אותם לאתר ולאלתר פתרונות לבעיות המחפשות פתרון.

אין לך מודל פדגוגי מתאים יוצר ליצירה של מייקרים מאשר PBL (גם על PBL כתבתי לא מעט, למשל כאן או כאן).

וכאן אנו מגיעים להקמת "מייקרס ספייס".

מייקרס ספייס (מרחב יוצרים) הוא מרחב בבית הספר שיש בוא כלים שונים ליצירת פתרונות. קחו למשל פרויקט שכולל לונהפרק כזירה לחקר עקרונות בפיסיקה מתוך הצורך להבין בעיות בטיחות בגני השעשועים. הם מתכננים, למשל, גלגל ענק. את הגלגל הזה הם מאפיינים ובוחרים ליצר אותו באמצעות חותך הלייזר. אם היו בוחרים להדפיס אותו במדפסת תלת ממד היו צריכים להמתין עשרות שעות להדפסתו (זו הבעיה העיקרית במדפסות תלת ממד – זמן ההדפסה ארוך עד כדי ייאוש). הם משרטטים באמצעות תוכנת שירטוט ומזינים את התוצר וחומר הגלם (דיקט או אקריליק) בגודל מתאים לחותך הלייזר. הם מנסים את התוצר, משפרים, ועורכים ניסויים שונים להבנת הכוחות הפועלים עליו.

במייקרס ספייס יש כלי עבודה לעיבוד עץ, פלסטיק, קרטונים, מחשבים לאיתור ידע נחוץ, מה שמזכיר את חדר המלאכה של פעם. בבתי ספר בהם יש גם התמחויות באלקטרוניקה וברובוטיקה נמצא גם כלים אלקטרוניים.

כאן המקום, אולי, להדליק נורה אדומה בעניין מדפסות התלת ממד.

מדפסות תלת ממד הן קסם – ללא ספק, אך הן אינן מתאימות לתפקיד המתהווה שלהם כסמל למייקרינג. זמן ההדפסה הארוך שלהן אינו מתאים לפתרונות אמיתיים בעולם שבו ילדים יוצרים בהתלהבות של יצירה. אפשר, כמובן, להדפיס חלקים קטנים – פרטים של תוצרים גדולים יותר (למשל גלגל שיניים לגלגל הענק), אך בודאי שלא את הגלגל הענק בשלמותו.

נכון, הן זמינות יותר ונפוצות יותר מכלים כמו חותך הלייזר, אך כדאי מאד להתאמץ ולהשיג חותך לייזר במקום לסמן שיש לנו מייקרס ספייס בלעדיו.

חותך הלייזר הוא כלי CNC (שליטה ספרתית ממוחשבת) שחותך משטחים כמו דיקט, פרספקס, קרטון, עור וכד' על פי שירטוט דו ממדי שמזינים לו. הוא נראה כך:

חותך תלת ממד

זה הכלי שלדעתי הוא המתאים ביותר למייקרס ספייס. טווח המחירים נע בין 5000 ל-15000 ש"ח (תלוי בגודל ובעוצמה) ויש להתקין לו פתח איורור ומערכת קרור מים לשפורפרת הלייזר (מערכות האוירור והקירור מגיעות איתו והן חלק מהמחיר).

הגלגל הענק בתמונה הבאה נוצר באמצעות חותך לייזר:

%d7%92%d7%9c%d7%92%d7%9c-%d7%a2%d7%a0%d7%a7

 

בשורה התחתונה?

אין לך אתגר מתאים יותר לתפישות חינוך חדשות מאשר להקים בבית הספר או בסביבתו הקרובה מייקרס ספייס.

משמעותו של תהליך הכנסת מייקרס ספייס לבית הספר היא בעיקרה פדגוגית ויש להכשיר מורים ותלמידים לנצל אותו. תלמידים יכולים להתמחות בהפעלת הכלים, ביצירת הקבצים הגרפיים ובשילוב מנגנונים אלקטרוניים (למשל מד תאוצה ומהירות לגלגל הענק).

בהצלחה.

נ.ב. הזכרתי פאבלאב בכותרת. פאבלאב הוא שם אחר למייקרס ספייס שמקורו ברשת סדנאות בעולם שיוסדו על פי עקרונות מתווים של MIT. פאבלאב היא בד"כ סדנה ציבורית לשירות הקהילה.

מודעות פרסומת
פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • Zvia Elgali  ביום 23 במרץ 2018 בשעה 6:55 am

    חנן זה פוסט ממש חשוב שאני אשמח אם תרחיב אותו לפרקים נוספים שיפרטו איך ומה
    לומדים דרך עבודה במייקרס ספייס, עם דוגמאות של למידה מתוך עשייה.
    **יש לך טעות כתיב אחת- כתבת אמצאים במקום אמצעים.
    שבת שלום
    צביה

    דר. צביה אלגלי
    ניהול חדשנות בארגונים לומדים ומלמדים
    Zvia Elgali, Phd
    Innovation management in learning organizations
    972-544-646-585

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

w

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: