יומן מסע היטק-הי, היום החמישי


בית הספר שבמחוז הצפוני – North County:

20161021_112219

הגב של קריסטן

זוהי קריסטן. קריסטן היא מורה בכיתה ז'. היא לובשת חולצת T כי היום יום שישי והסגל נוהג ללבוש (ביוזמתו) חולצות T שעיצבו והדפיסו (ביוזמתם). על הגב כתובים עקרונות העיצוב של היטק-הי (ראה אתמול), אבל…

האבל הזה, בעצם, הוא, בשבילי, מהות המסע כולו.

עקרונות העיצוב על גבה של קריסטן הם:

Authenticity, Equity, Community… וראה זה פלא: במקום Collaborative Design אתה רואה Passion ו-Communication.

אתמול כתבתי על המפגש עם המנהלים של שלושת בתי הספר של HTH בצ'ולה ויסטה:

"…אני שואל אם יש להם מקום של השפעה בעיצוב הרוח הפדגוגית של בתי הספר שלהם, שאחרי הכל הם אנשי חינוך מקצוענים, אבל ברשת שבה הקונספציה הפדגוגית מאד מוגדרת. הם ענו, ללא היסוס, פה אחד שהם מאד נאמנים לתורה החינוכית של בית הספר (לא סתם בחרתי להשתמש במילה "תורה")…"

אם שמתם לב, מסתננת לרשמי האתמול נימה קלה של ציניות…

החולצה של קריסטן (עוד נחזור אליה), החזירה לי את האמונה באנשים האלה ובדרכם.

עדי

img-20161021-wa0000

עדי (מחזיקה שקית) היא קצינת יחסי הציבור של הרשת. אמש, כשנפרדנו ממנה אמרתי לה שהיא הדמות המשמעותית ביותר בשבילי שפגשנו במסע. האשה הזאת נגעה בכולנו. אף אחד לא יכול היה להישאר אדיש כשסיפרה איך ברחה עם משפחתה מלבנון כשהייתה בת 7 לונצואלה, איך הגרו לארה"ב, איך קלטו אותה בבית הספר האמריקאי (שנתיים, שש שעות ביום, בקרון קטן עם אחותה, תנור, וערכת אודיו ללימוד אנגלית), איך "גנבה" מילון ולמדה אנגלית בקריאה מ-A עד Z, ואיך היא רואה בנו (משלחת של ערבים ויהודים) מתקני עולם.

כשסיפרתי לעדי על הקטע שלי עם המנהלים בצ'ולה ויסטה, הציעה לי לדבר עם ז'ולייט (מנהלת חטיבת הביניים בשלוחה הצפונית של HTH.ז

ז'ולייט (מבטאים דז'ולייט) 

סיפרתי לז'ולייט על הגב של החולצה של קריסטן והיא אמרה שזוהי, בעצם, הדרך שבה בחר הצוות להביע את יחודיותו.

בום! ב

הבנתם? ייחודיותו!

מסתבר שחלק מתחושת המחנק שהרגשתי אתמול בשיחה עם המנהלים של צ'ולה ויסטה, מתחילה להתפוגג. זוהי לא קריאת תיגר של הצוות על עקרונות היסוד של הרשת. הם מאד מאמינים בהם, אבל בחרו להציג את תפישתם הייחודית באמצעות החולצה. אני נשבע לכם שאין בדברי שמץ של ציניות.

אמרתי לז'ולייט שאם הייתי רוצה ללמד באחד משלושה עשר בתי הספר של הרשת, היה זה בית הספר שלה.

חוזרים לקריסטן

כשהיינו בכיתה של קריסטן, ראינו ילדים (כיתה ז', כאמור) ממלאים טופס במחשב. כולם עובדים על הטפסים. שאלנו ילדים מה הם עושים והם אמרו שהם ממלאים רפלקציה דו-שבועית. שאלנו מה זה אומר והם הסבירו הם מספרים למורה על הצלחות ופישולים של השבועיים האחורנים ומעריכים את עצמם לצד הצעות שהם מציעים לשיפור עצמי (גם בעניינים שאינם קשורים לבית הספר).

לא ארחיב כאן את הדיבור על שיטת הרפלקציה שלהם, מבטיח לכתוב מאמר שלם על זה בקרוב, אבל השיחה עם קריסטן הביאתני להבין איך הם מעבירים את האחריות ללמידה אל התלמידים. לרגע, מרחוק, זה נראה שמקדם הנאחס הוא עצום – זהו טופס בן שלושה עמודים מורכב ביותר ומחייב זיהוי מצבים בשבועיים שחלפו שיש לך מה לדווח עליהם, אבל אז הכרנו את זק.

זק

20161021_110921

זק

זק הוא ילד בכיתה ז שסיפר לנו על שיטת הרפלקציה. מסתבר שמתרגלים לעשות את זה וזה לא נורא בכלל. מסתבר שכשהם מנהלים (הם, הילדים), את מפגשי ההורים עם המורה שלהם, הם מסתמכים לא מעט על הדוחות האלה – זה עושה את המפגש למשמעותי ומלא תוכן ולא מדברים שם על ציונים (כמו באסיפות ההורים שלי ושל בני בבתי הספר שלנו).

שאלנו את זק באיזה פרויקט הוא מעורב עכשיו, והוא סיפר שבמדעים והומניסטיקה הם עוסקים בלמידה – מדעים מובילה קריסטן והם עסוקים במוח הלומד. הם בונים מתקני אילוף לחיות הבית שלהם (לא שאלנו על תחושתם לגבי אילוף חיות), אבל כששאלנו את זק על פבלוב, נדלקו עיניו. שלמה שאל אותו אם הוא מזהה איך המורים שלו משתמשים בשיטות דומות לאלה ב"אילוף" שלו כתלמיד שמזכירות לו את השיטות שבהן פבלוב אילף את הכלבים והוא ענה שלא, לא קלסיקל קונדישנינג "התניה קלאסית" אלא אופרנט קונדישנינג – "התניה אופרנטית".

נפלתי מהכסא.

זהו. כאן מסתיים המסע… מסע קסמים אל אנשים קסומים שיודעים לעשות מה שכולנו חולמים.

אי אפשר לסיים את היומן בלי לדבר על חברי המשלחת.

img-20161021-wa0020

מוזר כמה אתה יכול להרגיש חברות עם ארבעים אנשים שאת רובם לא היכרת קודם. המסע הזה לא היה רק מסע להיטק-הי. זה היה מסע פנימי אל תקווה מתחדשת. תקווה שאפשר, למרות הכל, לשנות. לשנות ולחיות ביחד.

מחכה כבר למפגש הבא.

 

 

Advertisements
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: