ילדים רעים – תרבות רעה


בעקבות הסקר "ילדים רעים" מיום חמישי הקודם עליו ענו עד כה למעלה מ-180 אנשים ואנשות ואפילו ילד בן 8 (כל הכבוד), ומאחר שמעל 95% מהמשיבים מדווחים על ביצוע יותר מ-10 "עבירות" (טובה לא אוהבת את המונח "עבירה" היא אומרת שיש לזה קונוטציה פלילית), הגעתי למסקנות הבאות:

1. אורח החיים של בית הספר הקונבנציונאלי מפגיש את רוב הילדים, פעמים רבות במצבים חסרי מוצא, בהם הם מרגישים חרדים וחסרי אונים.

2. בכדי לצאת מן ממצבים כאלה, ילדים בוחרים במודע בדרכי פעולה שלפעמים אינם הולמים את מערך הערכים שלהם.

בכדי לנסות ולהבין מהם התנאים בהם ילדים בוחרים לבצע "עבירות", בניתי שאלון חדש וגם אותו הפצתי בפייסבוק (בשבת, שכחתי שחברים רבים שלי לא פותחים מחשב בשבת). הפעם קיבלתי "רק" 43 תגובות, 66% מהן של מורותאבל גם אלה מספיקות בכדי להסיק את המסקנה שהנחתי שאוכל להסיק. אז ראשית, הנה התוצאות:

כולם עושים את זה 21 %48.8
ידעתי שאין סיכוי שיתפשו אותי 10 %23.3
גם אם היו תופשים אותי – ידעתי שהעונש יהיה קל 13 %30.2
ידעתי שאקבל גיבוי מההורים אם יתפשו אותי 6 %14
ידעתי שלהורים שלי לא יהיה איכפת אם יתפשו אותי 5 %11.6
בעת ביצוע העבירה לא חשבתי על ההשלכות המוסריות 18 %41.9
בעת ביצוע העבירה לא חשבתי בכלל 22 %51.2
בעת ביצוע העבירה כעסתי כל כך שלא היה איכפת לי מכלום 17 %39.5
בעת ביצוע העבירה פחדתי כל כך שלא היה איכפת לי מכלום 9 %20.9
לחצו עלי והייתי מוכרח/ה לשתף פעולה ולבצע את העבירה 7 %16.3
רציתי להיות אחד/אחת מהחבר'ה 19 %44.2
ביצעתי את העבירה כי חשבתי שאני עוזר/ת לקורבן 7 %16.3
ביצעתי את העבירה בכדי למצוא חן בעיני המורה 1 %2.3
ביצעתי את העבירה בכדי להתבלט חברתית 16 %37.2
ביצעתי את העבירה כדי להימלט משיעמום 16 %37.2
ביצעתי את העבירה בכדי להתחמק מכישלון 10 %23.3
ביצעתי את העבירה כי רציתי להצליח יותר 9 %20.9
ביצעתי את העבירה כי רציתי להצליח יותר מחבר/ה 3 %7
ביצעתי את העבירה כי רציתי מאד 5 %11.6
ביצעתי את העבירה כי הרגשתי מנוכר/לא משמעותי 11 %25.6
אחר 6 %14

נשים לב לשני נתונים חשובים בעיני:

כולם עושים את זה (48%)

רציתי להיות אחד מהחבר'ה (44.2%)

עוד הנחת יסוד אחת לפני שאפרוש את המסקנות שלי:

שימו לב לתוצאות האלה:

בעת ביצוע העבירה לא חשבתי על ההשלכות המוסריות (42%) ו-בעת ביצוע העבירה לא חשבתי בבלל (51%).

נתונים אלה תומכים בהנחה שילדים אינם מפעילים שיקול דעת מספק בכדי להיות אחראים למעשיהם (אפילו המערכת המשפטית מכירה בזאת).

למרות שהילדים אינם מפעילים שיקול דעת מספק, הם עדיין מבצעים את העבירות במודע שאלה עבירות. מאמר זה יציג טענה שתרבות בית הספר ממסכת על ההשלכות המוסריות של ביצוע עבירות וממתנת מאד את המחוייבות הערכית של הילדים, למרות ההצהרות הרשמיות שלה.

חשוב לי להבהיר שאין פה הטלת אשמה על המורים – יש פה, בהחלט, זעקת כאב – בית הספר הקונבנציונאלי (וגם כאן יש חריגים) כמוסד, מזיק לילדים ומזיק לחברה!

ועוד הערה לפני המסקנות:

רבים נזעקים כאשר עולה טענה לאחריות מערכת החינוך ליצירה של חברה מסואבת ותרבות קלוקלת. בכל פרסום של "הישראלי היפה" בתקשורת, מיד מצביעה האצבע על מערכת החינוך, ומיד נזעקים אנשים להצביע על חלקו של הבית וחלקה של החברה בחינוך הילדים ושזה "לא רק בית הספר".

ואני טוען שהערות אלה אינן רלוונטיות. כמובן ש"לא רק בית הספר". אלא שלבית הספר (ורק לבית הספר) יש הזדמנות וסיכוי לתקן וליצור חברה מוסרית יותר. בית הספר מחזיק את ילדינו בכח החוק שעות רבות ביום, ימים רבים בשנה. בבית הספר נוצרות ההזדמנויות למפגשים חברתיים ונוצרות הזדמנויות אוטנטיות לניצול מצבים חברתיים/מוסריים כהזדמנויות חינוכיות. לכן – לא רק שבית הספר איננו ממלא את יעודו העיקרי – יצירת חברה מוסרית ותרבות נאורה – בית הספר משפיע על סיאוב החברה באופן שאציג מיד.

נסתכל על החברה שמסביבנו. אנחנו גאים?

פערים סוציו-אקונומיים מהגדולים בעולם, גזענות, חוסר פירגון, תחרותיות, תאבתנות, שחיתות בכל רמה ודרג, אטימות, חוסר חמלה, בהמות (וו' שרוקה), התעלמות…

אחד המאפיינים העיקריים של חברה כזאת היא טשטוש אמות המוסר. אנשים מאבדים את הכבוד לכל חוק ומסגרת. אחד הסממנים הקלאסיים של תרבות כזאת היא "כולם עושים את זה, אז גם לי מותר". דוגמא? כמה אנשים מרמים את מס הכנסה? כמה אנשים משתפים פעולה עם רמאויות כאלה? כמה אנשים מרמים בכלל? יש בעלי מקצוע שלא אעיז להכניס הביתה; כשאני הולך למוסך – הנחת היסוד שלי היא שירמו אותי…

איך נוצרת חברה כזאת?

בואו נחזור לסקר ונראה מה אומרים אלה שביצעו "עבירות" במשך 12 שנים של "חינוך" – "כולם עושים את זה".

זוהי, אם כך, לטענתי, התסמונת: בית הספר יוצר מצבים (באורח החיים הרגיל שלו ולא בגלל מזימה דימונית), שדרך המוצא הקלה ביותר מהם היא עבירה על חוקי וכללי החברה והמוסד. הילדים מאמצים דרכי מוצא כאלה ומטמיעים תרבות של 'כללים אינם מחייבים, מוסר יכול להיות גמיש'. ילדים "עבריינים" אינם הופכים בד"כ למבוגרים עבריינים. רוב הילדים גדלים "בסדר" ואינם עוברים על החוק בד"כ. זוהי התרבות שמסתאבת.

האם אפשר לעשות משהו?

אפשר מאד, לדעתי, וזוהי אולי, תקוותינו היחידה.

אבל לפני ה'מה לעשות' יש עוד מחקר אחד נחוץ.

יש בתי ספר שבהם, להנחתי (שאומתה אתמול בפגישה מרתקת עם מוישיק לרנר, אחד מאבני היסוד של בתי הספר הדמוקרטיים), בהם הילדים נתקלים בפחות מצבים חסרי מוצא. אלה בתי הספר הדמוקרטיים והפתוחים. לא שאני מציע כאן להפוך את בתי הספר לדמוקרטיים או פתוחים – אבל אולי אפשר ללמוד מהם יסודות באורח החיים שלהם.

ההנחה, אם כן, היא שילדים שלמדו בבתי ספר דמוקרטיים או 'פתוחים', ועברו לבתי ספר קונבנציונאליים, יבצעו פחות "עבירות" בהתמודדותם עם מצבים חסרי מוצא. הם ישקרו פחות, יזייפו פחות, יעתיקו פחות, יפגעו פחות באחרים…

לשם כך בניתי סקר לתלמיד, אותו אני מתכוון להעביר לתלמידי חטיבות ביניים ותיכון (שלא למטרות פרסום אקדמי), כאשר אני מנסה להגיע לתלמידים רבים ככל האפשר שעברו מבית ספר דמוקרטי או פתוח לבית ספר קונבנציונלי. בשלב זה, אני מקווה להשיג מספיק (עשרות) תלמידים עם ובלי עבר של חינוך דמוקרטי/פתוח, ללא הצורך לפנות לבתי הספר. לכן, אם אתם (הורים), מוכנים לבקש מילדיכם לענות על הסקר, אנא פנו אלי בפייסבוק, בהודעה פרטית (Hanan Yaniv) ואשלח אליכם את השאלון לאישורכם.

תודה מראש.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • נעמה סלע  On 3 בדצמבר 2015 at 11:55 am

    נקודה למחשבה בנוגע לילדים ומבוגרים על הספקטרום האוטיסיטי . אילו ילדים / אנשים שמתקשים עם שקרים ובהבנת מצבים חברתייםץ להם מאד קשה להשתלב בחברה רגילה בין השאר כי הם נאמנים יותר לתפיסת המוסר הפנימית שלהם מאשר למוסכמות חברתיות.
    כשמשעמם להם יעסיקו את עצמם גם אם זה מפריע לכיתה. הם יבואו למבחן ואז יסרבו לעשות אותו אם לא היו מוכנים. הם לא יעתיקו שיעורי בית או במבחן כי יעדיפו לבוא בלי שיעורים מאשר להעתיק. .והם לא יכינו שיעורים אם לא יאמינו בהם.
    הפוסט שלך הביא אותי לחשוב שזה אחד השורשים העמוקים לאי הצלחתם בבי"הס בכל מקרה הייתי מציעה לך לשאול בפורומים של אספרגרים על הנושא ולשמוע תגובות.

  • חנן יניב  On 3 בדצמבר 2015 at 12:56 pm

    נעמה, מעניין. תגובת בטן ראשונית היא שאם הילדים האלה בוחרים (נגיד), בחירות שעבורם אינן עבירות מוסריות, לא נוכל לראות הדלדלות האמונה הערכית שלהם – הם תמיד יהיו נגד המוסכמות, אבל לא ישקרו. בכל מקרה, אין ספק, מאד יהיה מעניין לחקור את התפתחות המוסר באוכלוסיה הזאת.

Trackbacks

כתיבת תגובה

