על ילדים ושירי מלחמה


את הרשימה הזאת כתבתי יום אחרי שגאיה הופיעה בבית הספר למוזיקה ושרה את אליפלט. משום מה חשבתי שהיא נמחקה במקרה ופתאום רואה שלא. אז קצת במאוחר – אבל הדיון רלוונטי גם היום.

גם אני נמוסותי אמש כשראיתי את הילדה הקסומה הזאת – גאיה, שרה את אליפלט בבית הספר למוזיקה. למען האמת, אני צופה בתוכנית הזאת רק בגללה, היא פשוט תופעה מדהימה: היא לא מנסה להיות מבוגר.

עיקר הבעיה שלי עם התוכנית הזאת היא "אובדן הילדות". ילדים צריכים להיות ילדים ולא מבוגרים קטנים. לא "סלבס" ולא יותר טובים מאחרים. אני בכלל שונא תחרויות. שונא את ההתהדרות הזאת ב"אצלינו אין מודחים". בטח, אבל יש את השלושה שישירו סולו במופע הסיום – ויש את היתר…

אבל לא על זה בא לי לכתוב. בא לי לכתוב על השיר של אלתרמן (וארגוב) אליפלט, על גאיה ממן (ילדה בת 9 מקיבוץ להבות חביבה), על ההערה של מתי כספי שחושב שילדים צריכים לשיר על זנבות של עכברים וכנפיים של חתולים, ועל התשובה של יורם גאון (שבחר את השיר עבור גאיה) – שבשביל לא לשיר על מלחמות ילדים צריכים לגור בשוויץ.

אז לפני הכל הנה קישור למילות השיר באתר "שירונט":

http://shironet.mako.co.il/artist?type=lyrics&lang=1&prfid=15225&wrkid=307

השיר הזה הוא על הדמות ולא על המלחמה שברקע. השיר הזה הוא על דמות שבצד, שלא סופרים אותה, שלא רואים אותה ושמתגלה פתאום במלוא הדרה.

ונכון, התפאורה היא עמדות ולוחמים ואש…

אני מנסה לחזור לימי ילדותי ולחשוב על מה אנחנו שרנו? שרנו על הסלע האדום, על שיירת הרוכבים, על דודו…

השתנה משהו? הילדים חיים בספרה אחרת?

ממה אנחנו מנסים להגן עליהם בעוד ילדי עוטף עזה וישובי הדרום חיים תחת איום יומיומי? מלשיר שירים על לוחמים?

ועוד עניין… הרי אחוז עצום של שירי ארץ ישראל הוא שירי לוחמים ומלחמה ושלום – נתכחש להם? ננתק מהם את הילדים שגדלים בתרבות הזאת?

מה אני הייתי עושה עם הייתי מורה היום? הייתי מדבר איתם, הייתי מעודד אותם להביע עמדה…

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • ענת  On 18 במאי 2013 at 11:37 pm

    נגעת כאן בנושא שאני חושבת עליו כבר זמן רב. אצלנו בבית אוהבים שירים עבריים, ובנותיי מכירות חלק גדול מהם. ביתי בת כמעט 15 בדיוק כותבת עבודה לבית הספר על להקות צבאיות, וההתלבטות היא האם השירים האם היו בידור מגויס ושמשו להחדרת מסרים ממשלתיים.

    כשאני מסתכלת על הישירים הללו רואה בהם הרבה, תום, אהבת מולדת, ורצון לשלום.

להשאיר תגובה

