יום נוסף בחייה של מורה דיגיטלית – הפעם בבית הספר…


הרשימה שפרסמתי אתמול "יום בחייו של מורה דיגיטלי" שברה את שיאי הצפיה בבלוג שלי. ברור שהיום שתיעדתי שם (אורח החיים שלי), הוא רק חלק מהתמונה ובחרתי להוסיף (בהרשאתה ובהשראתה) של תלמידתי מיכל.

היום המתואר כאן, הוא שילוב של פעילות שמובילה מיכל בבית הספר (כיתה ה'), ופעילויות שאני מניח שהיא עושה או תעשה בקרוב.

גילוי נאות: אני מניח שהרשימה הזאת מציגה דברים שאני יוצר (מודל לב"ה, "שיקול דעת", "מד-אור בעיניים"). זה מזכיר לי קצת את תוכניות הבישול עם הפרסום הסמוי לסכינים, לסירים, לכיריים ואפילו לנייר האפייה. יש הבדלים משמעותיים: ראשית אני יוצר תשובות לצרכים פדגוגיים אוטנטיים שאני מזהה כמלמד מורים וכלומד תמידי. שנית, את כל הדברים שאני יוצר אני יוצר במסגרת אקדמית וחוקר במשך שנים רבות וכולם משמשים מורים אמיתיים בסביבות למידה אמיתיות.

יום שני. קמתי…

עוד לפני ארוחת הבוקר, רצתי חסרת סבלנות אל המחשב, אני מתה לראות אם הם עשו משהו בלילה. למען האמת, זו לי פעם ראשונה שאני מחכה כל כך לעבודות שלהם… אני מתחברת בקוצר רוח לאתר הכיתה שהקמתי עבורם בגוגל סייטס.

כבר במבט ראשון אני רואה שיש תוספות. כל הצוותים למעט אחד הוסיפו למסמכים המשותפים בגוגל דוקס את הקריטריונים אותם הגו לבחירת ישוב חדש למגורי המשפחה שלהם…

אני כבר לא יכולה לחכות ליום שישי שימלאו את מד-אור בעיניים. אני רוצה לראות אם סף התסכול של ש. לא מרקיע שחקים (הוא ילד משולב). אני רוצה לראות גם כמה הם מרגישים מחוברים למשימות האלה, כמה הם מבינים שמתרחשת למידה משמעותית.

אה, רגע, אתם עוד לא יודעים על מה אני מדברת…

אז אנחנו עובדים על פרוייקט בגיאורפיה לפי מודל לב"ה (למידה בסביבה הרפתקנית). על פי המודל, הילדים מעצבים תסריט ובו משפחה בדרכה לעזוב את תל-אביב ולעבור להתיישב ביישוב אחר. התהליך כולל עיצוב תמונות שונות מחיי המשפחה מנקודות מבט של אבא, אמא, בן ובת, כאשר כולם ביחד צריכים להחליט לאן לעבור, אך כל דמות מייצגת את האינטרסים שלה.

  • בשלב הראשון עליהם להתמודד עם ההחלטה אם לעזוב את תל-אביב. כל אחד מבני המשפחה צריך להביא טיעונים בעד ונגד נסמכים על עובדות שליקט בתהליך חקר שביצע בהקשר לדמות בה בחר.
  • בשלב השני הם אמורים לגבש קריטריונים לבחירת ישוב אליו יבחרו להגר.
  • בשלב השלישי הם אמורים לבחון ישובים אפשריים המייצגים צורות ישוב שונות ולהעריך כל אחד לאור רשימת הקריטריונים (תבחינים), ואז לבחור יחד את הישוב המתאים ביותר לצרכיהם של כל בני המשפחה.

בכל התהליך הזה, הם אמורים לבסס את טיעוניהם ובחירותיהם על עובדות אמיתיות ולנסות לשכנע את חברי הצוות לבחור בישוב אליו היו רוצים לעבור כשהם משחקים את הדמות שלהם במשפחה.

לשם כך:

  • ערכתי סרט וידאו שמציג את המשפחה ובו קטעי סרטונים שליקטתי ממקורות שונים ברשת
  • למדתי לבנות אתר בגוגל סייטס (קלי קלות)
  • הקמתי אתר לפרוייקט והזנתי לתוכו מקורות מידע, קישורים, משימות ואת הסרט
  • בניתי טפסים עם טבלאות מושגים (בוורד) לשם ילקט כך צוות את המושגים בהם הם נתקלים
  • חקרתי, בחרתי וקישרתי אתרי ישובים שיכולים לשמש את התלמידים לבחירת מקום היישוב המועדף עליהם
  • ליקטתי תמונות, ערכתי את חלקן והוספתי לאתר
  • ארגנתי את חדר הכיתה עם מחשבים ניידים לכל צוות ומקרן להצגת מקורות ותוצרים
  • נתתי בידיהם את "שיקול דעת" שהוא כלי לפיתוח משימות למידה המבוססות על קבלת החלטות
  • רשמתי אותם ל"מד-אור בעיניים" שבאמצעותו הם מדווחים לי מידי שבוע על מצבם, כך שאני יכולה לאתר בעיות מתפתחות אצל כל תלמיד או בכיתה כולה בעודן באיבן ולטפל בהן…

מאחר שהילדים עובדים על הפרוייקט גם בבתיהם ומשתמשים בגוגל דוקס לשם עריכת מסמכים משותפים, כשאני שותפה למסמכים האלה, אני נכנסת (בבית או עוד בכיתה) לכל מסמך בו יש תוספות או שינויים מידי יום ביומו, מעירה ומאירה, מציעה כיוונים נוספים…

אני זמינה לתלמידים באמצעות הדואר האלקטרוני, מד-אור בעיניים, סקייפ ופייסבוק (יש לי חשבון בפייסבוק המיוחד לעבודתי כמורה – בנפרד מהחשבון שיש לי למטרותי הפרטיות) ועוזרת להם בכל עת אם מתעוררות בעיות.

לפעמים, כשאני צריכה עזרה או עידוד, אני פונה לחברותי בפורום המורים הגדול, מספרת מה שקורה בפרוייקט ומבקשת עצה, כלי או סיוע טכני… לפורום הזה, בו אני חברה כבר שנים רבות, אני נכנסת לפחות פעמיים בשבוע (לפעמים בכל יום), מגיבה, מעלה חומרים, משתמשת בחומרים ומקורות שחברותי העלו, משתתפת בדיונים…

ועכשיו האתגר האמיתי:

יש לכם ילדים (פרטיים או תלמידים) שהיו מוכנים להרים את הכפפה ולשלוח לי "יום בחייו של ילד דיגיטלי" ו"יום בחייו של תלמיד דיגיטלי"? אני מבטיח לפרסם את הרשימות בשמם של הילדים (עם אישור ההורים שלהם) וללא שיפוט וסינון – רק עריכה במידת הצורך.

תודה – אני חושב שכולנו נוכל ללמוד מהם…

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

