הגיגים על תהליכי שינוי בחינוך


רשימה זו התפרסמה באתר רשימות בבלוג זה ב-8 ליולי 2010 ועתה מעודכנת באתר החדש.

תארו לעצמכם שפתאום, יום אחד (אולי מחר), אנחנו מתעוררים לכותרות ראשיות בעיתונים: נמצאה התרופה האולטימטיבית לסרטן. כל מה שצריך זה לקחת גלולה ואין יותר – לא סרטן ולא סיכון לסרטן.

מה קורה בעולם הרפואה? הכל משתנה!

הרופאים המשפחתיים, כל ההתמחויות, כל המחקרים, כל המעבדות (כמעט), כל האחיות, כל תעשיית התרופות, כל הפקידות הרפואית, כל מוסדות ההכשרה למקצועות הרפואה, כל הפקולטות לרפואה, כל הירחונים המקצועיים, כל המערכות הסיעודיות, תקציבי סל הבריאות, מערכות הביטוח למיניהן… ועוד, ועוד, ועוד… ועוד מבלי לדבר על ההשלכות ארוכות הטווח של גידול האוכלוסין והארכת תוחלת החיים.

אחרי פריצת דרך כזאת, אין להניח שרופאים ימשיכו להציע טיפולים כימו-טרפיים והקרנות למיניהן לצד התרופה האולטימטיבית…

סוג כזה של שינוי מחייב שינוי פרדיגמתי.

להלן קטע וידאו שמסביר משהו שינוי פרדיגמתי (Paradigm Shift):

שינוי פרדיגמטי

מה שאני רוצה לטעון ברשימה זו, לאור הכנס במכון מופת, בה הציגו מנכ"ל משרד החינוך  ושאר בכירים את תפישתם בנושא תוכנית התקשוב, והכשרת המורים שמשתמעת מכך הוא שמתחייב שינוי עמוק הרבה יותר בהגדרת ותפישת תפקיד המחשוב בחינוך אצל אלה שאמונים עליו. היום מחוייב שינוי פרדיגמות: זיהוי העדויות שנערמות מסביבנו שמצביעות על הצורך בבחינה מחודשת של התובנות המקובלות על למידה וחינוך ואימוץ תובנות חדשות/ישנות – שהופכות רלוונטיות יותר ויותר בזמן הזה. למה אני כותב 'חדשות/ישנות'? כי "אמרו את זה קודם, לפני (לא משנה)". מה אמרו? אמרו שאפשר אחרת. אמר את זה קארל רוג'רס, אמר את זה ג'ון דיואי, אמרו את זה רבים וטובים אבל אי אפשר היה ליישם – ואם אי אפשר ליישם, אי אפשר לאסוף עדויות ולבחון תפישות חדשות. אם אי אפשר ליישם ולבחון – אפשר רק לחלום, לדבר על מחר. אי אפשר למצוא צידוק לצורך בשינוי פרדיגמות, אפילו אם יודעים שמה שיש הוא לא טוב.

היום, בגלל טכנולוגיות חדשניות, אפשר גם אפשר ליישם את משנתו של דיואי כהלכתה. (כבר כתבתי על זה כאן: מותר המחשב)

אז איזו פרדיגמה מחייבת שינוי?

נקרא לזה 'פדגוגיה חדשה' ו-'פדגוגיה ישנה'. על ההבדלים בין הפדגוגיות כבר כתבתי כאן: המחשב תורם ללמידה – באבוע… אני טוען שההבדל בין הגישות הפדגוגיות (חדשה וישנה) איננו קוסמטי. זהו הבדל של שמיים וארץ, ויותר מזאת – כל ניסיון לשלב בין התפישות הפדגוגיות (טוב, אז המורה ילמד מול הלוח, אבל גם ייתן לילדים לעשות משימות חקר), לא יביא לשינוי מהותי. אני חושב שהסרטון שקישרתי למעלה ממחיש את זה היטב. יש לנפץ את התפישה הישנה לסנן את התובנות שהרכיבו אותה ולהזין אותן לכלי הקיבול שמכיל את התפישה החדשה.

כמה זמן זה ייקח? למשה לקח 40 שנה לשנות פרדיגמה חברתית ותפישת עולם – האתגר שעומד בפנינו איננו יותר קטן, אבל יש לנו כלים יותר טובים.

מה עושים עם זה? ראשית מזהים את האילוצים (מציאות מחייבת).

אני לא חושב שמערכת החינוך ערוכה היום לשינוי מהפכני של מטרותיה הלימודיות או את הדרכים לבדוק את ההישגים שלה. מטרות החינוך ומבחני ההישגים נעוצים יותר באינטרסים של שלטון (לגיטימיים מנקודת מבט שילטונית) ותרבות החברה.

אני חושב שאפשר לשרת את האינטרסים האלה ואפילו טוב יותר, באמצעות פדגוגיה חדשה, ולכן, בינתיים צריך להראות זיקה ואחריות לתוכנית הלימודים ומבחני ההישגים. אני מאמין שגם אלה ישתנו בעתיד.

שלב הכרחי נוסף הוא הגדרה של חזון ערכי. אני יודע כמה אתגר כזה יכול להיות מאיים. אני טוען שיש מערכת ערכים שיכולה להיות מוסכמת על רוב הפלגים בחברה (למעט אולי קיצוניים ביותר) וזו מערכת הערכים ההומניסטית. מערכת כזאת צריכה לרחף מעל כל ניסיון של שינוי. ההשלכות האתיות של כל רחש חינוכי חייבות להיבחן מול מערכת ערכים מוסכמת. המורים צריכים להיות חדורי שליחות ערכית ולא מבולבלים בין מערכות ערכים סותרות.

מול כל האתגר הזה צריך להגדיר את תפקיד המורה מחדש (כתבתי על זה כאן: תפקיד המורה בסביבה הפדגוגית החדשה.) ואת דרכי ההכשרה של מורים חדשים והמורים בשטח.

אבל לפני הכל – צריך לשכוח את כל מה שכתוב ברשימה הזאת ולגבש גוף של שותפים בעלי עניין – המחנכים, המתחנכים והחברה כולה שיגדירו את מהות השינוי ואת דרכי ההטמעה שלו.

אני חושב שמי שצריך לרכז את המהלך כולו זו ועדת החינוך של הכנסת.

חנן

מודעות פרסומת
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: