מה קורה ב-1 בספטמבר? בימים אלה, ימים של אי-וודאות, אנו מזהים רגע של עדנה: הצורך הקיומי להפריד בין לומדים (ריחוק חברתי) מנוגד במהותו לרעיון החינוך שעיקרו, לצד למידה של תכנים – רכישת מיומנויות חיים ובראשם חיברות. הריחוק החברתי מציע כערוץ חלופי של למידה "למידה מרחוק" לפיו לומדים ספונים בביתם חלק מהזמן ולומדים מול מסך. לא כל ההתנסויות בלמידה מרחוק בגל הראשון הניבו תוצאות מרשימות – למידה מרחוק איננה מצב של למידה מקרוב מסורתית. הכורח לעבור ללמידה מרחוק באופן גורף (מכיתה ה' – שלושה ימים בשבוע), מציג בפני מערכת החינוך אתגר שטרם התמודדה עם שכמותו. לכאורה, ישנו תחום התמחות אקדמי ויישומי שאמור היה לקחת על עצמו את האחריות ללמידה מרחוק – קוראים לזה "טכנולוגיה בחינוך" או "פדגוגיה דיגיטלית" או "טכנו-פדגוגיה" וכד'. העניין הוא שכל עוד העוסקים בתחום ניסו להציע פתרונות טכנולוגיים בהלימה לצרכי המערכת, הפתרונות שהם יודעים להציע עכשיו תואמים מידי למידה מסורתית ואינם יודעים לנצל את רגע העדנה שעומד לפנינו – ההזדמנות להציע תפיסה חדשה של למידה. לשם כך בנינו את מערך המפגשים שלפניכם. אלה מפגשים אינטראקטיביים, אבל מרחוק. נדון בהם במשמעויות השימוש בטכנולוגיות למידה כמענה לצורך פדגוגי אותו נגדיר במפגש הראשון.תקוותינו שתגלו במפגשים הללו מענה לצרכים קיומיים שלכם כמורים ולומדים – למידה מרחוק לעומק ולרוחב ותוכלו ליישם אותו בסביבות הלימוד עליהן אתם מופקדים.
נעסוק בנושאים כמו:
- פדגוגיה, טכנולוגיה, ערכים וכל והשאר
- עקרונות מעצבים למידה מקרוב ומרחוק
- לומד עצמאי, לומד בצוות ולומד בקבוצה
- מיומנויות למידה עצמית בעולם משתנה
- המפה המושגית ככלי תקשורת ליצירת מידע במשותף
- משימות למידה מבוססות צמתי החלטה
- למידה מתוך צורך אותנטיעל משחקי למידה ומישחוק למידה
- חכה של אלף פתיונות
- קציר הידע
- למידה מבוססת פרויקט
- למידה בסביבה הרפתקנית.
- הערכה בסביבת למידה מבוססת תוצר
- ועוד…
השיעורים ינתנו באופן חי בפייסבוק, כך שניתן יהיה להגיב לפעילויות הפעלה בזמן אמת, אך יעמדו לרשות המעוניינים גם כספרייה מוקלטת. אתם מוזמנים להשתתף ולשתף
תאריך | מקורות | | נושא | מפגש |
16 אוגוסט 2020 | | | מודל פדגוגי מחייב תפישה ערכית | 1 |
23 אוגוסט 2020 | | | תהליכי למידה בסביבה היברידית | 2 |
30 אוגוסט 2020 | מפה מושגית – כלי לתקשורת מידע בעולם של למידה היברידית | | מיפוי מידע חזותי | 3 |
7 לספטמבר 2020 | למידה הרפתקנית בקופסא – CSIחדרי מילוט כסביבת למידה – החוליה החסרה חדרי בריחה לימודיים ומחויבות לתוכן | | קופסאות מילוט | 4 |
14 לספטמבר 2020 | | | דילמות וקבלת החלטות | 5 |
21 לספטמבר 2020 | | | ניהול מידע אישי ללומד עצמאי | 6 |
7 לאוקטובר 2020 | | | הערכה? | 7 |
14 לאוקטובר 2020 | ילדים מוטי עתיד – שולחן למידה היברידי. מה ללמוד ומה לא ללמוד | | ילדים מוטי עתיד | 8 |
20 לאוקטובר 2020 | | | הכשרת מורים | 9 |
מצגות מלוות להרצאות:
הרצאה 4 – למידה הרפתקנית בקופסה CSI
הרצאה 5 – מבוך דילמות וקבלת החלטות
הרצאה 6 – ניהול מידע אישי ללומד עצמאי
ניהול ידע אישי – למידה היברידית
הרצאה 7 – הערכה בעולם של לומדים עצמאיים
הערכה – למידה היברידית
הרצאה 8 – ילדים מוטי עתיד – שולחן למידה היברידי. מה ללמוד ומה לא ללמוד
למידה היברידית שולחן
הרצאה 8 – ילדים מוטי עתיד – שולחן למידה היברידי. מה ללמוד ומה לא ללמוד
למידה היברידית שולחן
הרצאה 9 – הכשרת מורים
כלים בהם חנן יניב משתמש ללמידה (הרשימה תתרחב עם התקדמות סדרת ההרצאות)
Evernote – מחברת מידע אישית – https://evernote.com
CMAP – מפה מושגית – https://cmap.ihmc.us/
https://thinglink.com – הוספת איזורי נגיעה על תמונה
https://www.genial.ly/en – הוספת איזורי נגיעה מרובדיםמסמך